Koulutus sisältää yhteensä 14 lähi-/etäopetuspäivää tarkoittaen yhteensä seitsemää viikonlopputapaamista perjantaista lauantaihin. Käymme yhdessä läpi perusteoriaa liittyen häiriön synnyn ymmärtämiseen, ihmiskäsityksen muodostamiseen, kuntoutuksen avun ja perusperiaatteiden läpikäymiseen, lapsen kohtaamiseen, opettajan tukemiseen ja kohtaamiseen, ja vanhempien kohtaamiseen ja kaiken tämän linkittämiseen yhteyden vahvistamiseksi opettajan ja vanhempien välillä.
Terapeuttisen ohjaajan tulee kyetä myös integroimaan yhteisön tuki opettajan ja vanhempien yhteistyön ympärille. Oleellista on kuitenkin ymmärtää lapsen sisäistä maailmaa ja tähän terapeuttisen ohjaajan koulutuksessa tullaan erityisesti panostamaan. Pohditaan tärkeitä perusperiaatteita psyyken toiminnasta, pohditaan kahta osa-aluetta, jotka yleisellä tasolla eivät ole ymmärrettyjä eikä tarkoituksenmukaisesti koulutettuja, mutta tässä yhteydessä ne tuodaan esille. Kysymyksessä on syvä, sisäinen kokemusmaailma eli ’SELF’ ja toisaalta ulkoiseen maailmaan orientoituva, joko vapaa tai defensiivinen, pakonomainen ’EGO’. Tämä koskee niin oppilasta, kuin opettajaa ja vanhempaakin ja tämä olisi hyvä ymmärtää ja myöntää. Terapeuttinen ohjaaja työskentelee yhteisöissä, luoden ymmärrystä, rauhoittaen ahdistusta ja sisäisen ymmärrksen ja osaamisen tasolla auttaa yhteisöä ja lähiopettajaa ajattelemaan ammatillisemmin ja toimimaan aikuismaisemmin.
Terapeuttisen ohjaajan koulutus sisältää paljon teorialuentoja psykologisesta kehitystaustasta, mutta huomioi myös sen, miten häiriöaltis lapsi ja tämän vanhemmat kohdataan ilman, että syntyy konflikteja ja ristiriitoja. Siinä keskitytään myös siihen, miten kuormittunut opettaja voisi saada lähikollegoiltaan tukea ja apua ja miten lapsen kanssa toimivan yksikön ympärillä toimiva verkosto voisi paremmin sille ”terapeuttisen ohjaajan toimesta” annetun konsultaation kautta auttaa asiaa eteenpäin.
Tämä 7kk koulutus sisältää paljon teoriaa, paljon yhteisöllisyyttä ja vuorovaikutuksellisuutta. Tapana on ollut ensimmäisestä kurssista lähtien järjestää perjantai-iltaisin erilaisia vapaaehtoisia yhteisiä iltoja. Olemme mm. katsoneet tärkeitä Hitchcock -versioita psykologisesta traumasta tai toistamispakosta. Nämä elokuvaillat ja keskustelut ovat äärimmäisen tärkeitä yhteisyyden ja yhteisön ymmärryksen vahvistamiseksi. Niihin on mahdollista osallistua jollakin tavalla myös etänä. Jokainen koulutus on enemmän kuin aiempi, sillä sitä on kehitetty palautteiden pohjalta. Tähänastiset koulutukset onkin koettu ammatillisesti hyvin merkityksellisiksi arvioiden (KA 4,8/5,0) mukaan.
Lasten ja nuorten hätä, ahdinko ja oirehdinta haastavat yhä enemmän alalla työskenteleviä ammattilaisia kuten opettajia, kuraattoreita ja lastentarhanopettajia.
Lähetteiden määrä lasten- ja nuortenpsykiatrisiin yksiköihin on kasvanut voimakkaasti. Resurssien ja psykoterapeuttisen osaamisen riittämättömyys vaikeuttaa varhaisen hoidon toteuttamista, mikä tuottaa ahdinkoa lapsille ja nuorille itselleen sekä heidän perheilleen. Ahdinko välittyy myös lasten ja nuorten kanssa toimiville ammattilaisille.
Lasten ja nuorten hyvinvoinnin kannalta tarkoituksenmukaisinta ja hyödyllisintä olisi, että tukea psyykkiseen oirehdintaan annettaisiin mahdollisimman varhaisessa vaiheessa jo päiväkodeissa ja kouluissa lasten ja nuorten perheet prosessiin mukaan ottaen. Tätä osaamista tarvitaan kaikkialla siellä, missä arjen tasolla kohdataan lapsiin ja nuoriin liittyviä haasteita. Tässä ajattelussa tuki ei rajoitu vain lapseen tai nuoreen, vaan myös kuormittuvia aikuisia tuetaan.
Psykoterapeuttinen osaaminen nähdään tässä ensisijaisesti kykynä ymmärtää sisäistä maailmaa ja luoda sen pohjalta auttavia väliintuloja niin lapsen kuin aikuistenkin suhteen. Lapsen kohtaaminen on tärkeä osa-alue, mutta tässä koulutuksessa paneudutaan erityisesti yhteisöllisen näkökulman hyödyntämiseen, jota koulutettava ohjaaja osaamisellaan tulee jatkossa koordinoimaan.
Koulutus sopii sosiaali-, terveys- ja kasvatusalalla toimivat ammattilaiset kuten opettajat, erityisopettajat, opinto-ohjaajat, varhaiskasvattajat, sairaanhoitajat, sosiaalityöntekijät, perhetyöntekijät, lähihoitajat, toimintaterapeutit, nuorisotyöntekijät, perhekotien työntekijät.
Koulutus täydentää myös neuropsykiatrisen valmentajan osaamista lapsen ja nuoren tunne-elämän haasteiden kohtaamisessa.
Koulutukseen osallistuvilta edellytetään vähintään sosiaali-, terveys- tai kasvatusalan perustutkintoa. Tapauskohtaisesti myös muu tutkinto voidaan hyväksyä, jos osallistujalla on riittävästi työkokemusta vastaavista tehtävistä.
Koulutuksen viitekehys perustuu psykodynaamiseen näkemykseen, jossa lapsen ja nuoren varhaisemmat ja tämänhetkiset tunnekokemukset ovat merkityksellisiä. Vaikeuksien syyt nähdään yleisimmin psyykkisinä sekä akuutteina ympäristöstä johtuvina tekijöinä.
Sisältöalueita
Keinoja, toiminnallisia perusperiaatteita
Tervetuloa mukaan kaikki lasten ja nuorten kanssa toimivat, kuormittuneet ja hukassa olevat! Tämän koulutuksen on tarkoitus avata näkymiä, lisätä ymmärrystä, kontrollia ja kasvatustyön hallintaa lasten hyväksi, olivatpa ne omianne tai ammattinne puolesta tuettavia.
Lasten ja nuorten psyykkisten ongelmien terapeuttinen ohjaaja
Koulutuksen järjestäjä Sense of Self (etä)
Kouluttaja psykologi, psykoterapeutti Risto Lappeteläinen
Aiemmin koulutus on kestänyt 6 kuukautta, vuonna 2025 sitä on laajennettu 7 kuukauteen kerran kuukaudessa tapahtuvana viikonloppukoulutuksena (pe-la). Koulutus sisältää 14 lähi- tai etäopetuspäivää. Koulutusta ei järjestetä kasvatusalan ruuhkaisimpaan aikaan (toukokuu, elokuu, joulukuu) eikä loma-aikoina. Myös etänä osallistuminen on mahdollista. Koulutus sisältää myös välitehtäviä, työnohjausta ja lopputyön. Toivomus on, että ainakin ensimmäiseen ja viimeiseen viikonloppuun osallistutaan lähiopetuksena, tämä ei ole kuitenkaan välttämätöntä. Tämä kuitenkin edistäisi verkostoitumista ja viimeisen kerran kahvittelu ja todistusten jako tilaisuus olisi hyvä järjestää paikan päällä. Koulutuskuukaudet vuonna 2025 ovat tammi-, helmi-, maalis-, huhti-, syys-, loka- ja marraskuu. Tällä menettelyllä koulutuksen aikataulu sovitetaan opettajien muihin kiireisiin.
Koulutuksen hinta on 1850€ (+alv.)
Haluatko kysyä, onko sinunkin mahdollista osallistua tai millä tavalla tämä koulutus auttaisi juuri sinua omassa työssäsi? Ota yhteyttä kouluttajaan, niin pohditaan yhdessä sinun tilannettasi.
Tiedustelut ja ilmoittautumiset risto.lappetelainen(at)pp.inet.fi