Koulutus sisältää yhteensä 14 lähi-/etäopetuspäivää tarkoittaen yhteensä seitsemää viikonlopputapaamista perjantaista lauantaihin. Käymme yhdessä läpi perusteoriaa liittyen häiriön synnyn ymmärtämiseen, ihmiskäsityksen muodostamiseen, kuntoutuksen avun ja perusperiaatteiden läpikäymiseen, lapsen kohtaamiseen, opettajan tukemiseen ja kohtaamiseen, ja vanhempien kohtaamiseen ja kaiken tämän linkittämiseen yhteyden vahvistamiseksi opettajan ja vanhempien välillä.
Terapeuttisen ohjaajan tulee kyetä myös integroimaan yhteisön tuki opettajan ja vanhempien yhteistyön ympärille. Oleellista on kuitenkin ymmärtää lapsen sisäistä maailmaa ja tähän terapeuttisen ohjaajan koulutuksessa tullaan erityisesti panostamaan. Pohditaan tärkeitä perusperiaatteita psyyken toiminnasta, pohditaan kahta osa-aluetta, jotka yleisellä tasolla eivät ole ymmärrettyjä eikä tarkoituksenmukaisesti koulutettuja, mutta tässä yhteydessä ne tuodaan esille. Kysymyksessä on syvä, sisäinen kokemusmaailma eli ’SELF’ ja toisaalta ulkoiseen maailmaan orientoituva, joko vapaa tai defensiivinen, pakonomainen ’EGO’. Tämä koskee niin oppilasta, kuin opettajaa ja vanhempaakin ja tämä olisi hyvä ymmärtää ja myöntää. Terapeuttinen ohjaaja työskentelee yhteisöissä, luoden ymmärrystä, rauhoittaen ahdistusta ja sisäisen ymmärrksen ja osaamisen tasolla auttaa yhteisöä ja lähiopettajaa ajattelemaan ammatillisemmin ja toimimaan aikuismaisemmin.
Terapeuttisen ohjaajan koulutus sisältää paljon teorialuentoja psykologisesta kehitystaustasta, mutta huomioi myös sen, miten häiriöaltis lapsi ja tämän vanhemmat kohdataan ilman, että syntyy konflikteja ja ristiriitoja. Siinä keskitytään myös siihen, miten kuormittunut opettaja voisi saada lähikollegoiltaan tukea ja apua ja miten lapsen kanssa toimivan yksikön ympärillä toimiva verkosto voisi paremmin sille ”terapeuttisen ohjaajan toimesta” annetun konsultaation kautta auttaa asiaa eteenpäin.
Tämä 7kk koulutus sisältää paljon teoriaa, paljon yhteisöllisyyttä ja vuorovaikutuksellisuutta. Tapana on ollut ensimmäisestä kurssista lähtien järjestää perjantai-iltaisin erilaisia vapaaehtoisia yhteisiä iltoja. Olemme mm. katsoneet tärkeitä Hitchcock -versioita psykologisesta traumasta tai toistamispakosta. Nämä elokuvaillat ja keskustelut ovat äärimmäisen tärkeitä yhteisyyden ja yhteisön ymmärryksen vahvistamiseksi. Niihin on mahdollista osallistua jollakin tavalla myös etänä. Jokainen koulutus on enemmän kuin aiempi, sillä sitä on kehitetty palautteiden pohjalta. Tähänastiset koulutukset onkin koettu ammatillisesti hyvin merkityksellisiksi arvioiden (KA 4,8/5,0) mukaan.
Lasten ja nuorten hätä, ahdinko ja oirehdinta haastavat yhä enemmän alalla työskenteleviä ammattilaisia kuten opettajia, kuraattoreita ja lastentarhanopettajia.
Lähetteiden määrä lasten- ja nuortenpsykiatrisiin yksiköihin on kasvanut voimakkaasti. Resurssien ja psykoterapeuttisen osaamisen riittämättömyys vaikeuttaa varhaisen hoidon toteuttamista, mikä tuottaa ahdinkoa lapsille ja nuorille itselleen sekä heidän perheilleen. Ahdinko välittyy myös lasten ja nuorten kanssa toimiville ammattilaisille.
Lasten ja nuorten hyvinvoinnin kannalta tarkoituksenmukaisinta ja hyödyllisintä olisi, että tukea psyykkiseen oirehdintaan annettaisiin mahdollisimman varhaisessa vaiheessa jo päiväkodeissa ja kouluissa lasten ja nuorten perheet prosessiin mukaan ottaen. Tätä osaamista tarvitaan kaikkialla siellä, missä arjen tasolla kohdataan lapsiin ja nuoriin liittyviä haasteita. Tässä ajattelussa tuki ei rajoitu vain lapseen tai nuoreen, vaan myös kuormittuvia aikuisia tuetaan.
Psykoterapeuttinen osaaminen nähdään tässä ensisijaisesti kykynä ymmärtää sisäistä maailmaa ja luoda sen pohjalta auttavia väliintuloja niin lapsen kuin aikuistenkin suhteen. Lapsen kohtaaminen on tärkeä osa-alue, mutta tässä koulutuksessa paneudutaan erityisesti yhteisöllisen näkökulman hyödyntämiseen, jota koulutettava ohjaaja osaamisellaan tulee jatkossa koordinoimaan.
”Enpä osannut arvata valmistuessani luokanopettajaksi keväällä 2005, mihin maailma ja tämä työ vielä kehittyisi. Enkä olisi arvannut, että uuvutan itseni auttamisen halulla, vaikka olin lisäkouluttanut itseäni vuosikausia erilaisilla tunne- ja vuorovaikutustaitojen opinnoilla. Niin laajaa psykologista ymmärrystä ja tunneasioiden käsittelykykyä ei luokanopettajien pohjakoulutuksesta eikä edes lisäopinnoista saa, mitä tässä työssä todellisuudessa tarvittaisiin sekä itsensä että oppilaittensa tueksi.
Olen huomannut työssäni, että nopeita temppuja ja konsteja kyllä riittää pedagogisesti luovalta opettajalta, mutta se kaikki jää usein tulipalojen sammutteluksi, jos ei ole oikeasti laajaa kokonaiskäsitystä ihmisen psyykkisistä prosesseista. Paljon on saatavilla apua ties mihin pedagogisiin asioihin opetussuunnitelman sisällöistä, mutta on paljon tärkeämpää, että jokaisen luokassa olevan oppilaan tukiverkosto toimii parhaalla mahdollisella tavalla. Muuten opettaja jää vaan pärjäilemään haastavien oppilaiden ja erilaisten asiakirjojen kanssa. Resurssit paukkuu ja jokaiselle on raavittu kasaan kaikki mahdollinen tuki. Ja kun se ei riitä, kuka lasta/nuorta auttaa? Kuka on paikalla, kun jonkun kuppi menee nurin ja on tilanne päällä? Pahimmillaan 25 muuta odottaa vuoroaan ja ope koittaa säveltää siinä sitten jotain. Opettajan ja monen muun kasvatus-, sosiaali- ja terveysalalla toimivan työ on sitten kuitenkin kasvatustyötä, jossa välillä joutuu vain pitämään kasassa vaikeassa tilanteessa kamppailevia lapsia ja nuoria välittämättä ylhäältä annetuista vaatimuksista. Ei silloin voi keskittyä tarjoamaan massoille jotain keskimääräistä pipon ompelun opetusta, kun joku itkee pöydän alla.
En ollut ymmärtänyt, miten iso osa työtä on opettajan ja muiden aikuisten omien sisäisten prosessien käsittelykyky. Työ on hyvin usein psyykkisesti kuormittavaa ja aikuisen on hyödyllistä olla erittäin hyvin perillä omasta resilienssistään. Ei riitä pelkkä sietokyky, vaan on osattava toimia ja tehdä nopeitakin ratkaisuja, jotka eivät pohjaudu aikuisen omiin tunnepohjaisiin reaktioihin, tulkintoihin tai uskomuksiin. Oma psyykkinen tasapaino on vahva työkalu ja sen lisäksi on erittäin tarpeellista olla hyvin kärryillä siitä, miten lukemattomilla erilaisilla tavoilla opettajaa itseään tai oppilasta voidaan auttaa. Jos kukaan ei tiedä, mitä on mahdollista saada ja vaatia, monet resurssit jäävät käyttämättä. Kultaakin kalliimpi aarre on tukipalaverissa henkilö, joka näkee, ymmärtää ja havainnoi kaikkia taustalla vaikuttavia tekijöitä. Sitä voi opetella tekemään itse tai vähintään riittää tieto siitä, että on joku, jolta kysyä silloin, kun alkaa tuntua, ettei tukitoimet vaan yksinkertaisesti riitä. Silloin on olennaista pohtia toimiiko tämän koulun/laitoksen tukiverkostot riittävällä tavalla. Jos ei, lapsen ja nuoren lähin aikuinen tai opettaja on se, joka uupuu ja lapsi tai nuori se, joka eniten kärsii.
Pääsin onnekseni käsittelemään työtilannettani ja yleistä lasten ja opettajien ahdinkoa kokeneen koulupsykologin ja tämän koulutusohjelman kehittäjän eli Riston kanssa. Olin vaikuttunut siitä, kuinka Riston työnohjauksessa oli niin vahvaa ja rohkeaa näkemystä asioihin mm. ADHD:n osalta. Pohdimme ihmisyyttä ja opettajuutta säännöllisesti yli vuoden ajan niin syvällisellä tasolla, että Risto pyysi minua mukaan yhteistyöhön vertaiskouluttajaksi. Muistanhan itsekin erinäisissä koulutuksissa ajatelleeni, että joopa joo, tulepa itse tekemään tätä työtä. Psykologilla on kaikki viisaus ihmisyyden psykologisesta näkökulmasta ja opettajalla pedagogisesta arkitodellisuudesta. Nämä molemmat puolet ovat nivoutuneet yhteen uudistetussa koulutusohjelmassa, jonka aloitamme tammikuussa 2025.
Olen mukana tässä koulutuksessa käytännön järjestelyiden hoitamisen lisäksi ikään kuin monikielisenä tulkkina psykologisen tietotaidon, pedagogian, arkisen maailman ja innostuksen välillä. Olen perehtynyt tämän koulutusohjelman valtavan laajaan sisältöön vasta osittain, jotta olisin vain askeleen pidemmällä kollegoitani. Tästä näkökulmasta on helpompaa samaistua siihen, missä tulemme teitä tässä koulutuksessa eniten auttamaan. Haluamme auttaa siinä, ettei lasten ja nuorten kanssa toimivien työ olisi pelkkää temppusirkusta ja pärjäilemistä, vaan sisäisen tasapainon vahvistamista sekä aikuisessa itsessään että lapsissa ja nuorissa. Haluan omalta osaltani auttaa ihmisiä välttämään raskas uupumisen tie ja pysymään luottavaisin mielin alallaan tekemässä tärkeää työtään.”
Koulutus sopii sosiaali-, terveys- ja kasvatusalalla toimivat ammattilaiset kuten opettajat, erityisopettajat, opinto-ohjaajat, varhaiskasvattajat, sairaanhoitajat, sosiaalityöntekijät, perhetyöntekijät, lähihoitajat, toimintaterapeutit, nuorisotyöntekijät, perhekotien työntekijät.
Koulutus täydentää myös neuropsykiatrisen valmentajan osaamista lapsen ja nuoren tunne-elämän haasteiden kohtaamisessa.
Koulutukseen osallistuvilta edellytetään vähintään sosiaali-, terveys- tai kasvatusalan perustutkintoa. Tapauskohtaisesti myös muu tutkinto voidaan hyväksyä, jos osallistujalla on riittävästi työkokemusta vastaavista tehtävistä.
Koulutuksen viitekehys perustuu psykodynaamiseen näkemykseen, jossa lapsen ja nuoren varhaisemmat ja tämänhetkiset tunnekokemukset ovat merkityksellisiä. Vaikeuksien syyt nähdään yleisimmin psyykkisinä sekä akuutteina ympäristöstä johtuvina tekijöinä.
Sisältöalueita
Keinoja, toiminnallisia perusperiaatteita
Tervetuloa mukaan kaikki lasten ja nuorten kanssa toimivat, kuormittuneet ja hukassa olevat! Tämän koulutuksen on tarkoitus avata näkymiä, lisätä ymmärrystä, kontrollia ja kasvatustyön hallintaa lasten hyväksi, olivatpa ne omianne tai ammattinne puolesta tuettavia.
Lasten ja nuorten psyykkisten ongelmien terapeuttinen ohjaaja
Koulutuksen järjestäjä Sense of Self (etä)
Kouluttajat psykologi, psykoterapeutti Risto Lappeteläinen ja luokanopettaja, tunnetaitokouluttaja Päivi Huhtanen
Aiemmin koulutus on kestänyt 6 kuukautta, vuonna 2025 sitä on laajennettu 7 kuukauteen kerran kuukaudessa tapahtuvana viikonloppukoulutuksena (pe-la). Koulutus sisältää 14 lähi- tai etäopetuspäivää. Koulutusta ei järjestetä kasvatusalan ruuhkaisimpaan aikaan (toukokuu, elokuu, joulukuu) eikä loma-aikoina. Myös etänä osallistuminen on mahdollista. Koulutus sisältää myös välitehtäviä, työnohjausta ja lopputyön. Tammikuussa 2025 alkava koulutus järjestetään lähiopetuksen osalta Tampereella ja toivomus on, että ainakin ensimmäiseen ja viimeiseen viikonloppuun osallistutaan lähiopetuksena. Tämä edistäisi verkostoitumista ja viimeisen kerran kahvittelu ja todistusten jako tilaisuus olisi hyvä järjestää paikan päällä. Koulutuskuukaudet vuonna 2025 ovat tammi-, helmi-, maalis-, huhti-, syys-, loka- ja marraskuu.
Koulutuspäivät keväällä 2025
pe 31.1. ja la 1.2.
pe 14.2. ja la 15.2.
pe 14.3. ja la 15.3.
pe 11.4. ja la 12.4.
Koulutuksen hinta on 1850€
Haluatko kysyä, onko sinunkin mahdollista osallistua tai millä tavalla tämä koulutus auttaisi juuri sinua omassa työssäsi? Ota yhteyttä kouluttajiin, niin pohditaan yhdessä sinun tilannettasi.
Tiedustelut ja ilmoittautumiset risto.lappetelainen(at)pp.inet.fi tai paihuhtanen(at)gmail.com